Achter de schermen | Museum van

Achter de schermen

Wie zijn toch eigenlijk die mensen die de objecten wel (met handschoenen) mogen aanraken in het depot? En wie heeft de mooie portretten van onze gastcuratoren gefotografeerd? We stellen ze hier aan je voor.

Sacha de Boer - Fotografe

Sacha de Boer heeft voor MUSEUM VAN de potretfoto's gemaakt van de gastconservatoren. Het werk van Sacha de Boer is te herkennen door het gebruik van natuurlijk invallend licht en clair-obscur. Sacha is geen onbekende voor onze musea. Haar fotoserie Gjoa Haven was in 2014 te zien in Museum Volkenkunde. Deze foto's boden een kijkje in het leven van de Inuït in het plaatsje Gjoa in Noord Canada. 

Dr. Fanny Wonu Veys - Conservator Oceanië

Dr. Fanny Wonu Veys (1978-), is conservator Oceanië in het Nationaal Museum van Wereldculturen en heeft Floortje geholpen bij het maken van keuze uit de Oceanië-collectie. Wonu heeft zich in Gent, België en Norwich, Verenigd Koninkrijk gespecialiseerd in materiële cultuur van Oceanië. Haar veldwerk heeft zich vooral in Tonga en Nieuw-Zeeland afgespeeld, maar sinds 2014 doet ze ook veldwerk in Arnhem Land, Australië. Haar meest recente boek verscheen in 2017 met als titel ‘Unwrapping Tongan Barkcloth – Encounters, Creativity and Female Agency’.

Wat doet een conservator eigenlijk?

Wonu: “Een conservator werkt mee om de inhoud van een tentoonstelling kloppend te maken. Hiervoor probeert de conservator zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de voorwerpen in de collectie. Hij of zij vraagt zich dan af: wie heeft het voorwerp gemaakt en waarom? Hoe is het voorwerp gebruikt? En hoe is het hier ons museum terecht gekomen? Het resultaat van dit onderzoek is niet alleen in tentoonstellingen te zien, maar de conservator vertelt hierover ook tijdens lezingen en schrijft in wetenschappelijke tijdschriften.” 

Dr. Martin Berger - Conservator Midden- en Zuid-Amerika

Dr. Martin Berger (1985) studeerde archeologie aan de Universiteit Leiden. Hij werkt sinds 2010 als conservator Midden- en Zuid-Amerika bij het Nationaal Museum van Wereldculturen. Martin is gespecialiseerd in de archeologie en antropologie van Mexico, maar heeft ook gewerkt op projecten in Peru, Suriname en de Verenigde Staten. 

Wat doet een conservator eigenlijk?

Martin: "Als conservator werk je met duizenden objecten uit je favoriete werelddeel. Al die objecten zijn bijzonder, maar je kunt ze nooit allemaal laten zien. Dankzij dit project worden een aantal bijzondere objecten getoond die je anders niet te zien had gekregen, waaronder een paar van mijn persoonlijke favorieten." 

Farideh Fekrsanati – Restaurator

Farideh Fekrsanati studeerde conservering en restauratie aan de “Staatliche Akademie de Bildenden Kuenste” Stuttgart in Duitsland. Ze heeft als onderzoeksassistent mee gewerkt aan een 3-jarig multidisciplinair EU-project over de toepassing van lasers voor het reinigen van glas in lood-ramen, en heeft als restaurator bij verschillende instellingen en musea gewerkt, waaronder het “Nebraska State Historical Society” in Omaha en het “National Museum of American Indian” in Washington DC. Sinds 2004 is zij restaurator bij het Nationaal Museum van Wereldculturen. Farideh is regelmatig gevraagd als gastdocent bij instellingen zoals ICCROM (International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property) en de Universiteit van Amsterdam en is actief bij ICOM-CC als assistent coördinator van ‘Objects from Indigenous and World Cultures Working Group’.

Wat doet de afdeling Collectiebeheer eigenlijk?

Farideh: “Collectiebeheer is de afdeling die ervoor zorgt dat het goed gaat met de collectie. Het is misschien beetje te vergelijken met de gezondheidszorg. Zoals een arts zorgdraagt voor de mens, zo doet een restaurator dit voor een museale collectie.”